LCL (Less than Container Load) shipment
De wereldhandel blijft groeien en de groei kan in 2024 meer dan verdubbelen. De wereld is plat zoals Thomas L. Friedman stelde en met één muisklik kunnen producten aan de andere kant van de wereld worden gekocht. Als gevolg hiervan is het verschepen van less than container load verzendingen (LCL shipping) populairder geworden en er wordt geschat dat dit van 2024 tot 2029 met 3,5% zal groeien. In dit artikel leggen we uit wat LCL verzending is, hoe het werkt, wat de voor- en nadelen zijn en hoe het zich verhoudt tot FCL (Full Container Load) verzending.
LCL betekenis. Wat is een LCL shipment?
LCL is de afkorting van less than container load. Het is een methode van vrachtvervoer waarbij meerdere verzenders een enkele container delen. In plaats van voldoende vracht te hebben om een hele container (FCL) te vullen, consolideren individuele verzenders kleinere zendingen in één container. Deze methode is vooral geschikt voor bedrijven die niet genoeg volume hebben om een volledige container te boeken, maar toch goederen internationaal moeten vervoeren.
In dit proces betaalt elke verzender alleen voor de ruimte die zijn vracht inneemt in de gedeelde container, waardoor LCL een kosteneffectieve oplossing is voor kleine en middelgrote zendingen. Het wordt vaak gebruikt bij zeevracht en stelt bedrijven in staat om te profiteren van de schaalvoordelen zonder de volledige kosten van een volle container te hoeven dragen.
De term LCL verwijst eveneens naar de service voor het aanbieden van LCL zendingen.
Hoe werkt LCL transport?
Het proces van LCL shipping bestaat uit verschillende stappen:
- Boeken en ophalen. Verzenders regelen dat hun vracht wordt opgehaald door een logistiek bedrijf of expediteur. In dit stadium worden de goederen verpakt en klaargemaakt voor transport.
- Consolidatie. Na het ophalen wordt de vracht vervoerd naar een consolidatieloods, waar het wordt samengevoegd met andere LCL-zendingen. Deze gecombineerde zendingen worden vervolgens in een enkele container geladen.
- Transport. De container, gevuld met meerdere LCL zendingen, wordt geladen op een schip, bijv. een containerschip, en vervoerd naar de haven van bestemming.
- Deconsolidatie. Eenmaal aangekomen in de haven van bestemming wordt de container naar een deconsolidatiefaciliteit gebracht. Hier wordt de lading gescheiden en wordt elke afzonderlijke zending klaargemaakt voor aflevering op de eindbestemming.
- Levering. De expediteur of vervoerder regelt het laatste deel van de levering van de goederen naar het adres van de ontvanger.
Voordelen van LCL verzending
LCL verzending biedt verschillende voordelen waardoor het een goede optie kan zijn voor bedrijven.
- Kostenefficiëntie. Een van de grootste voordelen van LCL verzending zijn de kosten. Verzenders betalen alleen voor de ruimte die hun vracht inneemt in de container, in tegenstelling tot het betalen voor de volledige container in FCL. Als de vracht van de verzender niet groot genoeg is om een container volledig te vullen, is LCL meestal goedkoper dan FCL.
- Flexibiliteit. LCL biedt flexibiliteit voor bedrijven die niet altijd grote hoeveelheden goederen te vervoeren hebben. Het stelt hen in staat om vaker kleinere hoeveelheden te verzenden, waardoor bedrijven hun voorraden beter kunnen beheren en mogelijk kortere levertijden hebben.
- Toegankelijkheid voor kleine en middelgrote bedrijven. Voor kleine bedrijven die niet de middelen hebben om hele containers te vullen, biedt LCL shipping een manier om internationale markten te bedienen. Het stelt hen in staat om deel te nemen aan de wereldhandel zonder grote investeringen in logistiek.
Nadelen van LCL verzending
Hoewel LCL verzending verschillende voordelen biedt, heeft het ook nadelen:
- Hoger risico op schade en inbreuken. Bij FCL (Full Container Load) verzending worden goederen en de container direct verzegeld in de productiefaciliteit, zodat niemand legaal toegang heeft tot de container totdat deze de eindbestemming heeft bereikt. Bij LCL verscheping daarentegen worden goederen van meerdere verschepers geconsolideerd, waardoor toegang tot uw producten door derden mogelijk is. De container wordt in de haven verzegeld door een derde partij nadat hij volledig is geladen, en bij aankomst in de haven van bestemming worden de goederen uitgepakt door een andere derde partij, waardoor het risico op problemen met de afhandeling verder toeneemt.
Dit verhoogt het risico op schade aanzienlijk, vooral als de goederen breekbaar of gevoelig zijn. Het verhoogt ook het risico op inbreuk.
- Hogere kosten voor grote volumes. Als een vracht genoeg is om een volle container te vullen, is LCL meestal duurder dan FCL.
- Langere transittijden. Omdat LCL de consolidatie van meerdere zendingen inhoudt, kan de transittijd langer zijn in vergelijking met FCL. Lading moet in verschillende stadia worden verzameld, geconsolideerd en gedeconsolideerd, waardoor er extra stappen aan het proces worden toegevoegd. Meer handling verhoogt ook het risico op vertragingen.
Hoe worden de kosten van LCL shipping berekend?
De kosten van LCL shipping worden anders berekend dan FCL shipping. In plaats van te betalen voor de hele container, betalen verladers op basis van het volume van de ruimte die hun vracht inneemt. De belangrijkste factoren die de kosten beïnvloeden zijn:
- Volume. LCL vrachttarieven worden meestal berekend op basis van het volume van de zending, gemeten in kubieke meter (CBM). Hoe groter het volume, hoe meer ruimte het inneemt in de container en hoe meer de verzender zal betalen.
- Gewicht. Sommige LCL zendingen kunnen ook worden afgerekend op basis van gewicht, vooral als de lading zwaar is. In de meeste gevallen is het volume echter de belangrijkste bepalende factor.
- Route. De afstand tussen de haven van herkomst en de haven van bestemming, en eventuele extra afhandelingskosten op deze locaties, beïnvloeden de totale kosten.
- Extra diensten. Kosten voor diensten zoals ophalen, afleveren, inklaring en verzekering kunnen ook bijdragen aan de totale kosten van LCL shipping.
Verschillen tussen LCL en FCL verzending
Het belangrijkste verschil tussen LCL (Less-than-Container-Load) en FCL (Full-Container-Load) verzendingen zit in de hoeveelheid vracht die wordt verscheept en de manier waarop de containerruimte wordt gebruikt.
- Vrachtvolume. LCL is geschikt voor kleine zendingen waarvoor geen hele container nodig is. meerdere verzenders delen dezelfde container. FCL is ideaal voor grote zendingen die een hele container kunnen vullen. De verzender heeft het exclusieve gebruik van de container.
- Kostenstructuur. LCL kosten zijn meestal gebaseerd op de ruimte die de goederen innemen (gemeten in kubieke meters). FCL kosten zijn gebaseerd op een vast tarief voor de hele container, ongeacht hoeveel ruimte er wordt gebruikt.
- Controle en flexibiliteit. Met LCL hebben verzenders minder controle over de timing en afhandeling van hun goederen vanwege de gedeelde ruimte. Met FCL heeft de verzender volledige controle over de container, waardoor er meer flexibiliteit is bij het plannen en laden.
- Transittijden. LCL heeft langere transittijden door de consolidatie- en deconsolidatieprocessen. FCL is over het algemeen sneller, omdat er minder stappen betrokken zijn bij de afhandeling van de zending.
- Risico op schade. LCL heeft een hoger risico op schade doordat meerdere zendingen samen worden verpakt. FCL heeft een lager risico op schade, omdat alleen de goederen van de verzender in de container zitten.
LCL shipment biedt een efficiënte en kosteneffectieve oplossing voor bedrijven die kleinere volumes internationaal moeten verschepen. Door containerruimte te delen, kunnen bedrijven hun logistieke kosten verlagen en toch goederen over de hele wereld verzenden. De langere transittijden en toegenomen handling bij LCL zendingen kunnen echter nadelen hebben voor sommige verladers.
Over Hoefon Security Seals
Verzend u transporten via LCL zending en wilt u uw goederen beveiligen? Hoefon Security Seals is een gecertificeerde leverancier van veiligheidszegels, schade-indicatoren en transportbewakingsapparatuur. In ons assortiment vindt u onder andere containerverzegelingen, trailerverzegelingen, kantelindicatoren, temperatuurloggers en vochtigheidsloggers.
Niels Pas
CEO Hoefon Security Seals
Niels Pas is sinds 2017 CEO van Hoefon Security Seals. Hij heeft uitgebreide internationale ervaring en spreekt 4 talen op professioneel niveau.